pradi
 

















 
 
 
 
 Popieius PRANCIKUS. inia pirmosios Pasaulins vargstanij dienos proga Mylkime ne odiu, bet darbu (2017 m. lapkriio 19 d.)
 
 


Popieius PRANCIŠKUS

inia pirmosios Pasaulins vargstanij dienos proga

Mylkime ne odiu, bet darbu

33 eilinis sekmadienis, 2017 m. lapkriio 19 d.

1. „Vaikeliai, nemylkite odiu ar lieuviu, bet darbu ir tiesa“ (1 Jn 3, 18). Šie apatalo Jono odiai ireikia imperatyv, kurio ivengti negali n vienas krikionis. „Mylimojo mokinio“ iki ms dien perteikiamo Jzaus paliepimo rimtumas dar labiau pabriamas kontrastu tarp ms lpose danai esani tui odi ir konkrei fakt, su kuriais esame paaukti susidurti. Meil nepalieka jokio pasiteisinimo: kas siekia mylti taip, kaip myljo Jzus, privalo elgtis pagal jo pavyzd; vis pirma tuomet, kai yra kvieiamas parodyti meil vargams. Tas bdas, kuriuo myli Dievo Snus, yra gerai inomas, ir ventasis Jonas aikiai apie tai rao. Ši meil grindiama dviem kolonomis: Dievas mus pirmas pamilo (1 Jn 4, 10. 19); Jis pamilo atiduodamas vis save, taip pat savo gyvyb (plg. Jn 3, 16).

Tokia meil negali likti be atsako. Nors ji buvo dovanota vienaalikai ir beslygikai, nelaukiant jokio atlygio, i meil taip labai udega irdis, jog kas j patyr, jauiasi kvieiamas atsiliepti j nepaisydamas savo ribotumo ir nuodmi. Tai pavyksta, kai Dievo malon, jo gailestingoji meil, kiek manoma, priimama ms irdyje, sujudina ms vali ir jausmus, kreipia mylti pat Diev ir  artim. Šitaip i Trejybs irdies kylantis gailestingumas gali pasiekti ir sujaudinti ms gyvenim, kvpti uuojaut ir gailestingumo darbus vargstani broli ir seser labui.

2. „Štai vargas auksi, ir Viepats igirdo“ (Ps 34, 7). Banyia visada suvok io auksmo svarb. Apie tai liudija pirmieji Apatal darb puslapiai, kai Petras paragina irinkti septynis vyrus, „pilnus Dvasios ir iminties“ (Apd 6, 3) ir jiems pavesti tarnyst vargams. Tarnyst vargingiausiems i tikrj buvo vienas pirmj enkl, rodantis krikioni bendruomen io pasaulio scenoj. Taip vyko todl, kad bendruomen suprato, jog Jzaus mokini gyvenimas turi reiktis brolikumu ir solidarumu, kad atitikt pamatin mokym Mokytojo, vadinusio vargdienius palaimintais ir Dangaus Karalysts paveldtojais (plg. Mt 5, 3).

„Nuosavyb bei turt jie parduodavo ir, k gav, padalydavo visiems, kiek kam reikdavo“ (Apd 2, 45). Šis sakinys atskleidia, kuo gyveno pirmieji krikionys. Evangelistas Lukas, kuris tarp vis ventj autori daugiausia vietos skiria gailestingumui, ne dl retorikos aprao ankstyvosios bendruomens dalijimosi praktik. Prieingai, pasakodamas apie tai, jis siekia kalbti bsimj kart tikintiesiems, taip pat ir mums, idant padrsint mus liudyti ir paragint sipareigoti labiausiai vargstanij labui. T pat mokym su tokiu paiu sitikinimu mums perteik apatalas Jokbas, kuris savo laike pasitelkia stiprius ir taigius odius: „Paklausykite, mano mylimieji broliai: ar Dievas neisirinko pasaulio akyse vargdieni, kad j turtas bt tikjimas ir jie paveldt Karalyst, paadt j mylintiems? O js paniekinote varg! Argi ne turtuoliai jus vargina, ar ne jie tampo jus po teismus? <...> Kas i to, mano broliai, jei kas sakosi turs tikjim, bet neturi tikjimo darb?! Ar gali j igelbti tikjimas? Jei brolis ar sesuo neturi drabui ir stokoja kasdienio maisto, ir kas nors i js jiems tart: „Keliaukite sveiki, suilkite, pasisotinkite“, o neduot, ko reikia j knui, – kas i t odi?! Taip pat ir tikjimas: jei neturi darb, jis savyje mirs.“ (Jok 2, 5–6. 14–17).

3. Taiau bdavo moment, kai krikionys atidiai nesiklaus io kvietimo, usikrsdami pasaulietika galvosena. Taiau Šventoji Dvasia niekad nepaliov kvietusi j sutelkti dmes esminius dalykus. Ji paadino daugel vyr ir moter, vairiais bdais aukojusi savo gyvenim ir tarnavusi vargams. Kiek daug istorijos puslapi per pastaruosius du tkstantmeius buvo surayta krikioni, kurie paprastai ir nuolankiai, taip pat su didiadvasika meils imone tarnavo vargingiausiems broliams!

Tarp j isiskiria ventasis Prancikus Asyietis, kurio pavyzdiu per imtmeius sek daugyb kit vent vyr ir moter. Jis nepasitenkino vien apkabindamas ir duodamas imald raupsuotiesiems, bet nusprend vykti Gubio gyventi drauge su jais. Jis pats tame susitikime velg savo paaukimo l: „Kai gyvenau nuodmje, raupsuotj vaizdas man atrod labai nemalonus, taiau pats Viepats mane atved pas juos, ir a parodiau jiems gailestingumo. Kai ijau, tai, kas i pradi man atrod bjauru, pasikeit sielos ir kno saldyb“ (Testamentas 1–3). Šis liudijimas parodo perkeiiani meils gali ir krikionikojo gyvenimo stili.

Apie vargus neturime mstyti tik kaip apie primjus – tiek savanori kart per savait atliekam ger darb, tiek spontanik geros valios gest, kuriais siekiame nuraminti savo sin. Tokios patirtys danai bna geros ir naudingos siekiant jautriau sismoninti broli reikmes, taip pat, kas nulemia neteisybes, – vis dlto jos turt mus vesti tikr susitikim su vargais, taip pat dalijimsi, kuris turi tapti ms gyvenimo stiliumi. Maldos, mokinysts kelio ir atsivertimo evangelin tikrum patvirtina besidalijanti artimo meil. I tokios gyvensenos kyla diaugsmas ir dvasios giedrumas, nes savo ranka palieiamas Kristaus knas. Jei norime i tikrj sutikti Krist, btina paliesti jo kn varg aizdose, taip atsiliepiant Eucharistijoje priimam sakramentin Komunij. Šventojoje liturgijoje lauomas Kristaus Knas per besidalijani meil matomas vargingiausi broli ir seser veiduose. Visuomet aktuals ilieka ventojo vyskupo Jono Auksaburnio odiai: „Jei nori pagerbti Kristaus kn, neniekink jo dl to, kad yra nuogas; gerbk eucharistin Krist ne ilkiniais drabuiais, tuo pat metu paniekindamas kit Krist, kuris u Banyios sien yra nuogas ir kenia dl alio“ (Hom. in Mattheum, 50, 3:PG 58) ).

Todl esame kvieiami itiesti rank vargams, susitikti su jais, pavelgti jiems akis, juos apkabinti, kad jie pajust meils ilum, itirpdani udar vieniumo rat. ms pus itiesta j ranka yra taip pat pakvietimas ieiti i ms tikrumo ir patogumo, atpainti paioje vargdienystje gldinias vertybes.

4. Nepamirkime, kad Kristaus mokiniams vargdienyst pirmiausia yra kvietimas sekti vargdien Jz. Tai sekimas paskui J ir jimas su Juo keliu, vedaniu Dangaus Karalysts laim (plg. Mt 5, 3; Lk 6, 20). Vargdienyst reikia nuolanki ird, gebani priimti save kaip ribot, nuodming krin ir atsispirti visagalybs pagundai, klaidinaniai nemirtingumo iliuzija. Vargdienyst yra irdies nuostata, neleidianti velgti pinigus, karjer ar prabang kaip gyvenimo tiksl ir laims slyg. Veikiau btent vargdienyst sukuria slygas laisvai priimti asmenines ir visuomenines atsakomybes, nepaisant savo ribotumo, pasitikint Dievo artumu ir remiantis jo malone. Taip suprantama vargdienyst yra mastas, leidiantis teisingai naudotis mediaginmis grybmis, taip pat igyventi santykius ir trokimus be egoizmo ir savinimosi (plg. Katalik Banyios katekizmas, 2445).

Tetampa mums pavyzdiu ventasis Prancikus, tikros vargdienysts liudytojas. Btent jis, kadangi vilgsn buvo smeigs Krist, galjo varguose J atpainti ir Jam tarnauti. Jei norime savo indliu veiksmingai prisidti prie istorijos permain, prie tikros pltros, btina siklausyti varg auksm ir imtis kelti juos i visuomeninio nualinimo bkls. Drauge primenu ms miestuose ir bendruomense gyvenantiems vargams, kad jie neprarast j gyvenim enklinanio evangelinio neturto suvokimo.

5. inome, kad iandienos pasaulyje labai sunku aikiai identifikuoti varg. Vis dlto jis kasdien kaip ikis ikyla prie ms akis, jis matomas tkstani moni veiduose, paenklintuose skausmo, nualinimo, piktnaudiavimo, smurto, kankinim ir kalinim, karo, laisvs ir orumo atmimo, neisilavinimo ir analfabetizmo, nevaros ir bedarbysts, prekybos monmis ir vergijos, tremties ir skurdo, priverstins migracijos. Vargas turi moter, vyr ir vaik veid: jie inaudojami turint niekingus interesus, sutrypiami ikrypusios valdios ir pinig logikos. Koks negailestingas ir nepabaigiamas susidaryt sraas, jei pridurtume varg, nulemt socialinio neteisingumo, moralinio skurdo, saujels moni godumo, taip pat visuotinio abejingumo!

Deja, iandien, kai vis daugiau turt begdikai kaupiama nedaugelio privilegijuotj rankose, o tai danai lydi nelegalus ir eidiantis mogaus orumo inaudojimas, taip pat skandalingai visame pasaulyje, plaiuose visuomens sluoksniuose plinta skurdas. Šio scenarijaus akivaizdoje nemanoma likti abejingam, arba, kas bt dar blogiau, rezignuoti. Skurdas gesina daugelio jaun moni iniciatyv ir trukdo jiems rasti darbo; skurdas atbukina atsakomybs pojt, skatina perduoti kitiems galiojimus ir iekoti favorit; skurdas unuodija bendruomenikumo versmes ir nepalieka vietos profesionalumui, taip sumenkindamas t, kurie dirba ir gamina, nuopelnus, – visa tai dera atsiliepti nauja gyvenimo ir visuomens vizija.

Visi tie vargai – kaip mgdavo sakyti palaimintasis Paulius VI – priklauso Banyiai pagal „evangelin teis“ (Kalba Vatikano II Susirinkimo antrosios sesijos atidarymo proga 1963 m. rugsjo 29 d.) ir pareigoja j reikalui teikti esmin pirmenyb. Todl palaimintos rankos, atsiverianios priimti vargus ir jiems padti: tai rankos, teikianios vilt. Palaimintos rankos, veikianios kultros, religijos ir tautos barjerus, upilanios paguodos aliejaus ant monijos aizd. Palaimintos rankos, atsiverianios ir nieko nepraanios kaip atlygio, be „jeigu“, be „bet“ ir be „galbt“: tai rankos, per kurias ant broli nuengia Dievo palaiminimas!

6. Baigiantis Gailestingumo Jubiliejui norjau padovanoti Banyiai Pasaulin vargstanij dien, kad krikioni bendruomens visame pasaulyje tapt vis aikesniu ir konkretesniu enklu, rodaniu Kristaus meil paskutiniams ir labiausiai vargstantiems. Noriu, kad prie mano pirmtak steigt kit Pasaulini dien, jau turini minjimo tradicij ms bendruomeni gyvenime, bt pridta i Diena, papildanti jas Evangelijai bdingu elementu: ypatinga Jzaus meile vargams.

Kvieiu vis Banyi, visus geros valios vyrus ir moteris, t ypating dien pavelgti visus tiesianius savo rankas, praanius pagalbos ir besiaukianius ms solidarumo. Tai ms broliai ir seserys, sukurti ir mylimi vienintelio dangikojo Tvo. Ši Diena turi skatinti tikiniuosius atmetimo ir vaistymo kultrai prieprieinti susitikimo kultr. Tuo pat metu noriu pakviesti visus, nepriklausomai nuo ipastamos religijos, konkreios brolybs enklan atsiverti bendrystei su vargais ir kiekvienai solidarumo su jais formai. Dievas sukr dang ir em visiems; deja, mons nustat ribas, pastat sienas ir barjerus, iduodami monijai skirt pirmin dovan, nuo kurios niekas neturjo bti atskirtas.

7. Šiemet Pasaulin varg diena minima lapkriio 19-j, 33-j eilin sekmadien. Troktu, kad krikioni bendruomens savait prie i Dien angauotsi surengdamos daug draugik susitikim, solidarumo ir brolikos pagalbos prog. Po to vargus ir savanorius bus galima pakviesti bendrai dalyvauti sekmadienio Eucharistijoje, kad dar autentikesn tapt ms Viepaties Jzaus Kristaus, Visatos Valdovo, ikilm, kuri vsime po savaits. Kristaus viepatavimas galutinai atsiskleidia Golgotoje, kai Nekaltasis prikalamas prie kryiaus – vargas, nuogas, viskuo apipltas jis knija ir apreikia Dievo meils pilnatv. Jo visikas atsidavimas Tvui, viena vertus, ireikia visik neturt, kita vertus, pabria Meils, prikelianios j Velyk dien naujam gyvenimui, gali.

Jei ms aplinkoje gyvena vargai, kuriems reikia globos ir pagalbos, t sekmadien artinkims prie j: tai bus tinkamas momentas susitikti su Dievu, kurio iekome. Kaip mus moko Šventasis Ratas (plg. Pr 18, 3–5; yd 13, 2), priimkime juos kaip privilegijuotus sveius prie stalo; jie gali tapti mokytojais ir padti mums nuosekliau gyventi tikjimu. Savo pasitikjimu ir pasirengimu priimti pagalb jie mums dalykikai, danai diaugsmingai, parodo, kaip svarbu gyventi tuo, kas esminga, ir visikai atsiduoti Dievo apvaizdai.

8. Daugelio t dien konkreiai gyvendinam iniciatyv pagrindas visuomet tebna malda. Nepamirkime, kad Tve ms yra varg malda. Duonos praymas ireikia, kad Dievui patikime pamatinius savo gyvenimo poreikius. Tai, ko Jzus mus moko toje maldoje, ireikia ir talpina auksm t, kurie kenia dl egzistencinio netikrumo ar btin dalyk stokos. mokini praym imokyti melstis jis atsak varg odiais, kuriais kreipiamasi vienintel Tv, kuriame visi suvokia es broliai. Tve ms yra malda, kuria meldiams daugiskaita: praome duonos, kuri yra „ms“, o i to seka gebjimas dalytis, dalyvauti ir bendra atsakomyb. Toje maldoje visi atpastame poreik nugalti bet koki egoizmo form, kad pasiektume tarpusavio primimo diaugsm.

9. Praau broli vyskup, kunig ir diakon – j paaukimas susijs su misija remti vargus, praau pavstj asmen, draugij ir judjim, taip pat vis savanori angauotis, kad i Pasaulin vargstanij diena tapt tradicija ir konkreiu indliu evangelizuojant iandienos pasaul.

Ši nauja Pasaulin diena tetampa stipriu raginimu ms, tikinij, sinei, kad vis labiau sitikintume tuo, jog dalijimasis su vargais leidia mums suprasti giliausi Evangelijos ties. Vargai nra problema: jie yra iteklius, i kurio galime semtis, kad priimtume Evangelijos esm ir ja gyventume.

 

I Vatikano, 2017 m. birelio 13 d.

Šv. Antano Paduvieio minjimas

___________________________________________________

Vert Banyios inios (bus paskelbta 2017 m. Nr. 11)

 
 
   
 
     
1998-2002, 2003-2005, 2006-2020 Katalik interneto tarnyba, info@kit.lt
 
  pradi